Iaurtul este un produs lactat fermentat, popular în lumea întreagă. Însă, în ultimii ani, un anume tip de iaurt, cel grecesc, face furori în rândul celor care adoptă o alimentație sănătoasă.

Ambele tipuri de iaurt, și cel natural, și cel grecesc, conțin cantități importante de nutrienți esentiali pentru organismul uman, oferind o serie de beneficii pentru sănătate.

Cu toate aceste asemănări, probabil că foarte multe persoane se intreaba ce diferențiază cele doua tipuri de iaurt!

Cum se prepară iaurtul

Atat iaurtul normal, cât și cel grecesc, sunt produse lactate fermentate, așa cum sunt și smântâna, kefirul sau sana.

Produsele lactate fermentate se obțin prin transformarea lactozei (zaharul natural din lapte) în acid lactic, cu ajutorul anumitor bacterii (benefice!).

De fapt, atât iaurtul normal, cât și cel grecesc se obțin din aceleași ingrediente: lapte proaspăt și bacterii: Streptococcus thermophilus și Lactobacillus bulgaricus!

Totusi, gustul și nutrientii pe care îi conțin diferă în funcție de metoda de preparare!

Iaurtul natural

Iaurtul natural se obține prin încalzirea laptelui, după care se adaugă bacteriile. Se lasă la fermentat până ajunge la un PH acid de 4.5. După răcire, alte ingrediente (precum fructele) pot fi adăugate în compoziție.

Produsul final are o consistență cremoasă, însă densitatea poate varia. Cele mai multe iaurturi se mănâncă cu lingura sau se beau. Datorită compoziției acide, iaurtul normal are un gust mai acrisor. Însă, în general este mai dulce decat iaurtul grecesc.

 

Iaurtul grecesc

Iaurtul grecesc, cunoscut și ca iaurt concentrat, este preparat prin eliminarea zerului și a altor lichide din iaurtul normal. Deoarece procesul de strecurare al iaurtului reduce volumul total, iaurtul grecesc necesită pentru preparare o cantitate mai mare de lapte decât cel normal.

În mod tradițional, iaurtul grecesc este strecurat în plase textile, de trei ori, până când ajunge la textura dorită. Metodele moderne de producție folosesc centrifuga pentru a obtine același efect.

Deoarece tot lichidul este îndepartat, iaurtul grecesc este mai dens și mai acrișor decât iaurtul normal. De asemenea, este și mai scump, deoarece neccesită mai mult lapte.

Comparație nutritivă

Iaurtul normal și cel grecesc au valori nutriționale diferite. Vezi în tabelul de mai jos valorile comparative pentru 250 grame de iaurt:

Ambele tipuri de iaurt conțin cantități importante de magneziu, vitamina B12 și iod.

Beneficii pentru sănătate

Ambele tipuri de iaurt au o serie de beneficii pentru sanatate:

Sunt bogate în probiotice

Probioticele sunt bacterii benefice care se găsesc în alimentele fermentate precum iartul. Ajută sistemul digestiv prin echilibrarea florei intestinale și ajută la reducerea inflamațiilor.

Studii recente au arătat rolul esențial ale probioticelor: stimulează sistemul imunitar și protejează de alergii, diaree, depresie și diabet.

Sunt potrivite pentru persoanele cu intoleranță la lactoză

Persoanele cu intoleranță la lactoză se confruntă cu simptome digestive neplacute atunci când consumă produse lactate. Însă, ei pot tolera iaurtul, datorită probioticelor pe care il conțin și care ajută digestia.

Protejează de bolile cardiovasculare

Consumul regulat de iaurt poate reduce riscul de afecțiuni cardiovasculare, printre care și tensiunea arterială sau colesterolul. Probioticele din iaurt inhibă producerea de anumite enzime și ajută la reducerea nivelului de colesterol din sânge.

Ajută la eliminarea kilogramelor în plus

Numeroase studii au arătat că iaurtul ajută la reducerea kilogramelor în plus și a depunerilor de grăsime. Probioticele din iaurt stimulează digestia și contribuie activ la metabolismul grăsimilor și zhărului. În plus, iaurtul este și o sursă excelentă de proteine. Consumul de proteine conferă senzația de sațietate, ceea ce duce la reducea consumului caloric.

Iaurtul, foarte versatil în bucătărie

Chiar dacă iaurtul se poate consuma singur, ca atare, se poate consuma și cu fructe, nuci, fulgi de ovaz. De asemenea, se foloseste în numeroase retete sărate și dulci.

De exemplu, datorită consistenței sale, iaurtul grecesc poate fi folosit în prepararea sosurilor precum tzatziki, un sos tipic grecesc.

De asemenea, iaurtul poate fi folosit ca inlocuitor pentru maioneza si smantana.

Așadar, iaurtul, fie normal, fie grecesc, este o alegere sănătoasă, o gustare bogată în nutrienți și proteine.