Probabil ca te-ai intrebat deseori, vazand pe rafturile magazinelor din ce in ce mai multe alternative vegetale pentru lactate, care este de fapt adevarul despre acestea, cat sunt ele de sanatoase si care este motivul pentru care unele persoane le prefera din detrimentul celor traditionale? De ce ar renunta cineva, pana la urma, la un produs consumat de atatea secole pentru a-l schimba cu ceva nou?

Ei, bine, motivele sunt nenumarate. In primul rand, multe dintre acestea tin de sanatate, ultimele studii din domeniu demonstrand ca laptele de vaca nu este chiar atat de sanatos pe cat s-a crezut timp de multe secole. Astfel, pe langa faptul ca unele persoane au alergie, intoleranta sau sensibiltate la proteina din laptele de vaca sau la lactoza (glucidul din lapte), multe studii sustin faptul ca laptele este direct asociat cu osteoporoza si numeroase boli inflamatorii si ca, in ciuda faptului ca s-a consumat o lunga perioada de timp pentru calciu, acesta, de fapt, scoate calciul din oase.  Dr. Calin Marginean, de exemplu, sustine ca pentru a se putea apara de aciditate (aciditate provocata de consumul de produse de origine animala in general), corpul uman reactioneaza prin scoaterea calciului din oase. Mai mult, renumita Scoala de Sanatate Publica din cadru Univeritatii Harvard a ajuns la concluzia ca lactatele animale nu fac parte din alimentatia sanatoasa si ca acestea cresc starea de inflamatie din corp, ceea ce confera un mediu optim pentru dezvoltarea celulelor anormale si implicit a aparitiei diverselor boli.

De asemenea, multe persoane aleg sa renunte la lactate si din motive de etica sau pentru ca, pur si simplu, nu le place gustul acestora. Dar care sunt alternativele de origine vegetala pentru lactate ?

In cele ce urmeaza iti vom prezenta 5 dintre cele mai sanatoase si gustoase alternative la laptele de vaca:

  1. Laptele de migdale

In afara de faptul ca are un gust bun si un continut mult mai sarac in calorii si colesterol, laptele de migdale este recunoscut ca fiind bogat in calciu si vitamina D si deosebit de benefic in combaterea anemiei, metinerea sanatatii arteriale si cardiovasculare. In plus, acesta imbunatateste sistemul muscular si il consolideaza pe cel imunitar fiind un aliat de incredere in lupta impotriva kilogramelor in plus. De asemenea,  laptele de migdale contine o cantitate de magneziu mai mare decat se gaseste in celelalte bauturi din acesta categorie.

  1. Laptele de cocos

Daca nu ai gustat pana acum lapte de cocos, e timpul sa o faci! Vei ramane cu adevarat surprins. Acesta este unul dintre cele mai delicioase si sanatoase alternative vegetale pentru lactatele clasice. Laptele de cocos este foarte bogat in  vitaminele C, E, B1, B3, B5, B6, dar si in fier, sodiu, calciu, magneziu, zinc, fosfor, acid lauric – substanta care se gaseste si in laptele matern si are numerosi acizi grasi esentiali.

Fie ca il bei ca atare fie ca il folosesti in prepararea mancarurilor, prajiturilor sau a produselor cosmetice, laptele de cocos are numeroase beneficii. Astfel, acesta este un puternic detoxifiant, accelereaza arderea grasimilor, ajuta la mentinerea sanatatii glandei tiroide, la pastrarea frumusetii pielii,  protejeaza inima, ajuta la cresterea imunitatii si a secretiei de insulina, la mentinerea sanatatii sistemului nervos si lista continua.

  1. Laptele de caju

O alta nuca din care se face un lapte vegetal la fel de gustos si de sanatos ca cele prezentate mai sus este si caju-ul. In plus, ca si in cazul nucii de cocos, datorita grasimilor pe care le contine, din caju se poate face si o smantana sau o branza extrem de delicioasa.

Pentru cine nu stie, caju este o nuca ce creste, in mod ciudat, in afara unui fruct (asemanator marului). Gustul puternic astringent al fructului nu este pe placul multor consumatori din vest asa ca nuca primeste toata atentia.

Datorita nutrientilor, vitaminelor si mineralelor pe care le contine, laptele din caju este cunoscut in a ajuta la prevenirea pietrelor de la bila, mentinerea sanatatii sistemului nervos si a sanatatii oaselor, parului si pielii. De asemenea, caju-ul contine proantocianide, o clasa de flavanoide care infometeaza tumorile si blocheaza divizarea celulelor canceroase. In plus, acesta are un continut mai scazut de grasimi decat alte nuci si majoritatea sunt sub forma acidului oleic, grasimi mononesaturate care se gasesc si in uleiul de masline si care sunt foarte benefice pentru o inima sanatoasa.

  1. Laptele de canepa

Canepa este unul dintre cele mai cunoscute superalimente alimentare, cu numerose beneficii, fiind deosebit de util persoanelor care, in mod normal, nu consuma proteine animale. Astfel, semintele de canepa reprezinta  o adevarata bomba de nutrienti. Aceasta reprezinta o sursa hranitoare de proteine si poate furniza si amino-acidul GLA (omega 3), atat de greu de gasit.

Laptele de canepa este bogat in proteine si contine acizii grasi omega-3 si omega-6, acid folic si vitaminele A, E, si B-12. Este bogat in magneziu, potasiu, fier si magneziu si  contine toti nutrientii esentiali pentru o alimentatie echilibrata si un sistem imunitar sanatos. In plus, canepa contine agenti antiinflamatori care imbunatatesc circulatia, intaresc sistemul imunitar, ne ajuta sa avem par, unghii si piele sanatoasa si ne sporeste capacitatea memoriei.

Gustul, ca si in cazul celorlalte lactate vegetale este delicios, cu mult mai bun decat in cazul lactatelor clasice.

Reteta lapte de canepa
Ingrediente: jumatate de cana de seminte decorticate de canepa, 2 linguri de miere, sirop de agave sau sirop de artar + continutul unei pastei de vanilie sau extract natural de vanilie si 2 cani de apa. Mod de preparare: Mixezi bine toate ingredientele in blender si la sfarsit strecori laptele. Il poti tine in frigider pana la 2 zile, agitand inainte de a-l consuma.
  1. Laptele de susan

Recunoscute pentru cantitatea mare de calciu pe care o contin, semintele de susan se pot transforma, la randul lor, intr-un lapte vegetal delicios. Pe langa faptul ca un sfert de pahar de lapte de susan contine mai mult calciu decat un pahar intreg de lapte de vaca, semintele de susan contin si foarte mult zinc, magneziu, cupru, vitamina B1 si fibre dietetice. In plus, cel mai mare beneficiu este ca laptele din seminte de susan este alcalin, in timp ce laptele de origine animala este, in preponderenta, acid.

Laptele de susan are numeroase beneficii antiinflamatorii, reducand durerea de artrita reumatodida si este un sustinator natural al sanatatii oaselor si al vaselor de sange. Semintele de susan sunt o sursa importante de fitosteroli care au numeroase beneficii in scaderea colesterolului si imbunatatirea sanatatii inimii.

Si acest tip de lapte il poti pregati foarte usor acasa.

Reteta lapte de susan
Ingrediente: 100 gr. seminte de susan hidratate peste noapte, 2 linguri de miere, sirop de agave sau sirop de artar si 800 ml de apa. Mod de preparare: Mixezi bine toate ingredientele in blender si la sfarsit strecori laptele. Il poti tine in frigider pana la 2 zile, agitand inainte de a-l consuma.

In final, vrem sa iti mai atragem atentia asupra unui lucru foarte important: zaharul in cantitati mari, produsele modificate genetic sau conservantii nu sunt nici ele o solutie, iar pentru a le evita un trebuie sa uiti sa citesti cu atentie eticheta fiecarui produs pe care il pui in cos, in parte.

Multa sanatate si alegeri alimentare cat mai responsabile iti dorim!

Echipa AlimenteSpeciale.ro